dissabte, 16 de desembre del 2017

REVISTA MENSUAL SKORPIO Nº 41 LA 1ª INDEPENDENT DEL MARESME GUARDONADA EN POESIA DESEMBRE 2017 PÀG. 16 BIS " M'HE FET GRAN, HE RECUPERAT EL SENY! JOSEP GARRIGA

M’he fet gran, he recuperat el seny!
Per Josep Garriga, a CríticaSanta Susanna21 de nov. de 2017
Descripción: http://diarimaresme.com/wp-content/uploads/2017/11/Josep_Garriga_2017_-289x300.jpg41 ME FET GRAN HE RECUPERAT EL SENY DIARI MARESME

Josep Garriga
M’he fet gran, he recuperat el seny!
Una de les riquesses més importants de la humanitat és sens dubte la paraula, el vehicle amb el qual ens comuniquem.
Sí, amics meus, amb tots els respectes per la cultura i pel que representen tots els idiomes del món, he de dir quer he arribat a aquesta conclusió.
Segurament portat a cavall per les vivències que Déu m’ha permès viure durant una llarga vida. Després que en els anys 40 s’actués en fermesa dictatorial, i fomentant la ignorància per part del govern nacional amb la prohibició total d’ensenyança i la utilització de l’idioma català. Aquesta situació va durar més anys dels que es podia suposar.
Després amb un canvi polític espanyol important i, per no desentonar a nivell europeu, és va instaurar una “teòrica democràcia”.
Descripción: http://diarimaresme.com/wp-content/uploads/2016/12/bandera_catalana_.jpg
.
Seguint amb la herència del Règim anterior, i menyspreant i sometent a Catalunya i als catalans. El poble català sí, democràticament va demanar als seus polítics començar el “Procès”.
Totes aquestes situacions m’han portat a canviar els meus pensaments polítics, socials i culturals, com també alguns costums que m’han fet recuperar el seny, sempre amb tots els respectes.
Abans criticava als catalans radicals de la “Ceba”; ara me’n adono que potser estava equivocat.
Abans sempre m’adreçava a tothom en castellà, ara em dirigeixo en català.
Abans obria les portes de l’amistat a tothom, sense tenir en compte el seu origen o tendència; ara continuo somrient, sent generós i obrint-me a tothom, però tinc més cura. La meva filosofia continua sent la mateixa; M’agrada fer feliços als demés, perquè així també jo soc més feliç.
Descripción: http://diarimaresme.com/wp-content/uploads/2015/09/eleccions_catalanes_2015-300x212.jpg
Fotos: Arxiu
Abans, durant tota la meva vida en actiu, com tots els que m’he dedicat al comerç, sempre he parlat el castellà, i sempre d’inici m’he dirigit en castellà. Tant és així que potser, si fem comptes he parlat aproximadament un 80% en castellà i un 20% en català; ara intento fer-ho a l’inrevés.
Sóc escriptor, fa 10 anys que edito i dirigeixo una revista. Quan va néixer era escrita només en català. Alguns lectors en van dir que els costava entendre el català. Per tant, immediatament la vaig escriure en bilingüe per tenir content a tothom. Tenint en compte aquesta petició d’alguns lectors, el meu primer llibre, nascut l’any 2013, el vaig escriure en bilingüe, català i castellà.
El segon llibre nascut aquest any és escrit només en català. Crec que continuaré escrivint, potser ara més que mai, i segurament sempre serà en una única llengua, una de les més riques i més antigues; aquesta serà, com no pot ser una altra, el ‘Català’.
Descripción: http://diarimaresme.com/wp-content/uploads/2010/09/Bandera_Catalana_02-300x200.jpg
.
Tota persona té un dret natural i personal d’expressar-se com millor ho consideri, sempre amb el màxim respecte als demés, com no pot ser menys en un país democràtic que, com sempre ha sigut, és i serà, el nostre país ‘Catalunya’.
El Govern espanyol està intentant alterar el nostre sistema d’ensenyament, com sempre mentint als espanyols dient-lis que a Catalunya no s’ensenya el castellà. Aquesta actitud equivocada perjudica el nostre acurat programa d’educació i també la nostra llengua. Precisament, a Catalunya sempre s’ha respectat i cuidat, a totes les escoles, l’ensenyament de la llengua castellana. Aquí sempre hem considerat que els idiomes són una riquesa cultural universal.
Text: Josep Garriga
El Català
D’on vens?, on vas?,
amb tantes dificultats?.
Tres segles perseguit,
amenaçat, insultat, renegat, prohibit.
A pesar de tot, ho em aconseguit!.
La nostra llengua es l’essència,
és la mare, és l’orgull de la terra,
la seva bandera, l’enteniment del seu poble,
és la seva pell, el seu conviure.
El dubte és inadmissible.
És la satisfacció de la paraula.
És l’herència d’un país, i la seva història,
és el bategar de cada dia.
És la construcció d’una població.
Sens dubte, és el seguiment d’una devoció,
l’efervescència de la seva cultura,
és l’afany, la saviesa i el seny, que la mira.
Va ser creada per ésser independent,
parlada per la seva gent.
La constància de la seva utilització,
farà que el vent escampi la seva transformació.
Som lluitadors, el coratge i l’enteresa,
ens aportarà llibertat i fermesa.
Endavant doncs, demostrem al món,
la nostra convicció i fortalesa.
Si l’espai posseeix estrelles,
si les constel·lacions planetes,
si el sol és amo del sistema,
i la terra n’és de la lluna,
no tindrà el nostre poble fortuna?
La llengua de la gent,
és saviesa i fortuna permanent.
Silenci, sento parlar català!
Josep Garriga

Principio del formulario
   
Final del formulario
ACTUALITAT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada