diumenge, 30 de novembre del 2014

REVISTA SKORPIO Nº 20 OCTUBRE-DECEMBRE 2014 PAG. 6 SOBRE L'UNIVERS

LA PRIMERA REVISTA DEL MARESME Núm. 20 - Octubre/Desembre 2014 11 Isidre Mollfulleda SOBRE L'UNIVERS La meva faceta literaria es coneix per la poesia i una mica menys per els artic1es que vine fent des de fa uns quants anys. He escrit i segueixo escrivint a revistes locals: el Ponent de Pineda, al Som-hi de Malgrat i a l'Scórpio, com també al butlletí del nostre poble, SSOM. El primer llibre que vaig escriure ja te uns 18 anys, i sembla que era ahir que em vaig enrocar en escriure les meves modestes coneixences literaries. Aquell primer llibre, un de tants que guardo a l' armari per si un dia algú en vol prendre dades, parla de l'Univers, com es mouen les astronaus per l'espai amb le seves característiques, els inventors de telescopis, la naturales a del cossos estel.lars, etc. Des de llavors la ciencia en aquests teme ha avancat moltíssim. Sobre els planetes, llavors teníem coneixenca només dels 9 que conté el sistema solar, 8 si descomptem Plutó, que segons els experts, aquest no és un planeta del no tre sistema solar, sinó que per la seva estranya órbita es considera un satel.lit extrassolar. Done. de de aleshores s'han de cobert prop de 200 planetes més. Pero hem de parlar de planetes a partir de distancies de 20 Anys llum, i aixo deu ser molt difícil d' averiguar si en algún d' aque ts planetes hi ha vida. En elllibre, el qual vaig posar per títol "LUNIVERS, ELS EXTRATERRESTRES I NOS ALTRES" vaig eseriure sobre els extraterre tre , em referia en aquella uposada historia, que ens visitaven els marcians, un tema que per allá América del nord s'ho Van prentre molt seriosament. Alguns productors de cine hi van fer diners. obretot amb els fi1ms: "La guerra dels mons i "Quan els Mons Xoquen". No hi ha marcian ni tompoc hi heren llavors. Aixo no vol dir que no n'hi hagi hagut mai al planeta vermell. Pero no seria logic pensar que en aque t univers que no té fi, nomé hi hagués habitat el nostre generós planeta Terra. Si a l'univers hi ha entenars de mils de milions de galagcies, cada galagcia té mils de milions d' estrelles; podem imaginar com seria de gran el no tre privilegio Increíble! !! Els nous descobriments sobre aque mé de dos cents planete 'han fet a partir de 20 anys llum, la llum viatja a 300 mil quilómetre per segon. Per tant é imposible que ens poguessin visitar els seus habitans si hi existi in. La creenca en els marcians va sorgir arran duns suposats canal de rec artificial que I'astronom italia, un tal Schiaparel.li, cregué ve amb el seu invent d'un tele copi molt més potent que les ulleres de llarga vista. Aixo ya eir al voltants del 1880. De prés, ja els nous models de telescopis dels nostres dies, aquell ,. s. els suposats canals de rec artificial, desapareixen. Al meu entendre, els sabis d'aquesta - no van saber calcular que dites línies havien de tenir centenars de quilometres d' amplada . '" :eritat haguessin existir, i per tant, mai podien tenir res a veure amb canals de rec, n'hi ha _ t com per inundar tot el planeta. Des de aleshores de quan em vaig documentar sobre aquest tema ja ha plogut molt i s'han fet grans progressos sobre els gran in- .:: ts que hi ha a l'univers. Pero aquest univers és tan irnmens, per no dir infinit, que tot - . . ent que se'n pugui fer només supusaria uns quants ~ granets de sorra. I -~

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada